Aumanet Ammattilaiset nousevat korkeammalle

Luotettavia, räätälöitäviä sähköposti, intranet- ja www-ratkaisuja pienille ja suurille, etätyöhön, yritysten väliseen verkostoon tai raskaan sarjan tiedonvälitystarpeisiin. Auranmaan Aluetietoverkko Oy tarjoaa todellisia ratkaisuja, joilla saavutetaan todellisia tavoitteita.

Haluatko tietää lisää? »

Usein kysytyt kysymykset

  • Muokattu viimeksi 26.04.2014 klo 14:49

Olen unohtanut salasanani, voitteko ilmoittaa sen?

Emme voi saada salasanaasi selville. Voimme vaihtaa salasanasi uuteen, jos otat meihin yhteyttä jollain tavalla, joka on mainittu asiakasrekisterissä tai muuten henkilöllisyys on varmennettu.




Olen unohtanut käyttäjätunnuksen, voitteko ilmoittaa sen?

Unohtuneen käyttäjätunnuksen voimme ilmoittaa jos henkilöllisyys on varmennettu.




Miten vaihdan salasanaani?

Salasanaasi voit vaihtaa Palvelu-valikon Vaihda salasanaa -komennolla.




Osoitekirja (address book) ei toimi. Mitä tehdä?

Palvelimen päivityksissä on osoitekirjaan tullut paljon uusia ominaisuuksia uusien versioiden myötä ja jos osoitekirja on luotu ennen vuotta 2000, saatta eri kenttien toimivuudessa havaita toimimattomuutta.

Tässä korjaus:

1. Siirrä vanha toimimaton osoitekirja mailboxiisi

2. Valitse Palvelu valikosta Osoitekirja, jolloin työpöydällesi ilmestyy uusi osoitekirja

3. Avaa Mailboxistasi vanha osoitekirja ja valitse kaikki osoitteet ja vedä ne uuden osoitekirjan päälle

4. Ja taas toimii.

Vaihtoehtoisesti voit kokonaan poistaa vanhan osoitekirjan ja luoda uuden, mutta tällöin menetät kaikki osoitekirjaan tallentamasi osoitteet.




Jos Aumatin yhteydessä olisi häiriöitä. Katoaako postini?

Jos yhteys on Aumanetin palvelimelta katki, esim. vian tai huoltokatkon takia, viestit tulevat silti perille varmasti, mutta pienellä viiveellä. Aumanetillä on ns. varmistuspalvelin fyysisesti eri paikassa kuin varsinainen palvelin, jonka läpi postiliikenne kulkee.

Yleensä näissä häiröissä ei sähköpostia katoa. Lisäksi usein muissa tapauksissa jos lähettävä postipalvelin ei saa postia heti perille, se yrittää uudelleen jopa viikon ajan (tai pidempäänkin).

Kun häiriöt poistuvat meiltä, tulee posti pienellä viiveellä perille. Lisäksi joka tapauksessa lähettäjän pitäisi saada ilmoitus siitä, että postin lähettämisessä on häiriöitä. Varsinkin siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että posti ei millään tule perille. Tällöin lähettäjän kuitenkin kannattaa jo tarkistaa onko osoite tms. oikein.




Sähköpostini ei mene perille, vaan saan vastauksena virheilmoituksen. Missä vika?

Osoitteen oikeellisuus kannattaa aina varmistaa. On myös muistettava ettei sähköpostiosoite voi sisältää ääkkösiä eli å-, ä- tai ö- kirjaimia.




Mikä ihme palautelomaketta vaivaa kun kaikki koodit ovat oikein jne. mutta viesti ei saavu postiosoitteeseeni? En todellakaan ole mikään aloittelija.

1. Tarkista että sähköpostiosoite on oikea ja se sijaitsee palvelimellamme.

Kun viesti ei tule perille on kyseessä oleva vika yleensä se että sähköpostia yritetään lähettää osoitteeseen joka sijaitsee palvelimemme ulkopuolella.

2. Katso onko FirstClass-asiakasohjelman asetuksissa määritelty roskapostin käsittelytavavaksi "Poista huomaamattomasti", se poistaa roskaviestit kysymättä. Ongelma ilmenee jos oletetaan että osoitteeksi on pistetty jotain ilman @ merkkiä ja ongelma ratkeaa muuttamalla asetusta.

Jos halutaan palautteen lähettäjältä sähköpostiosoite ja input-kenttä on nimetty nimellä "email", saatta ilmetä ongelma ettei viesti tule perille. Syy on yksinkertainen; tällöin jos lähettäjää ei ole lomakkeseen asetettu tai se on jokin epämääräinen ilman @merkkiä, esim. "jokuvaa" niin palvelin olettaa sen olevan roskapostia ja asettaa sille määrityksen "Roskaposti:"

Posti-ohjelma määrittää ilman erillistä määritystä viestin lähettäjäksi osoitteen posti@aumanet.fi




Saiskos apua siihen että millainen rivi koodiin on pantava että kävijälaskuri taas toimisi?

Ks. www.aumanet.fi --> Helpdesk --> Kotisivujen julkaisu --> Kävijälaskuri



Olen tässä tapellut firmamme yhden koneen kanssa, joka ei ole saanut yhteyttä FC:hen. Syynä näyttää olevan palomuuriohjelma. Kun otan palomuuriohjelman pois päältä, niin yhteys onnistuu.

FirstClass asiakasohjelma käyttää TCP porttia 510. Eli palomuurille pitää määritellä tuo portti ulospäin suuntautuvalle liikenteelle. Tuo määrittely ei heikennä palomuurin suojaa millään tavoin.




Jos käyttää Aumanetin palvelua www-palvelun kautta (login.aumanet.fi), niin onko tietoturvan kannalta merkitys suorittaako yhteyden sulkemisen ohjelman varsinaisella logout-toiminnolla tai vain sulkemalla selaimen?

Sillä ei ole merkitystä noin tietoturvallisesti jos selain SULJETAAN. Yhteys palvelimeen katkeaa välittömästi. Jos Aumanet yhteys on käyttämättä tietyn aikaa selaimen olleessa aktiivisena, palvelin tekee yhteyden katkaisemisen automaattisesti itse.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö logout olisi tarpeellinen. Suositeltavinta uloskirjautuminen on logout-toiminnolla. Syystä, että tällöin katkaistaan välittömästi yhteys palvelimelle tyhjentäen yhteyden käytössä olleen muistin/resurssin.

Ja kuitenkin jos yhteys on otettu esim. kirjastossa yleisökoneella ja selain jätetään avoimeksi yhteyden jälkeen, on myös tietoturvasyistä SUOSITELTAVAA kirjautua ulos painamalla logout. Jos näin ei ole menetellyt, toinen käyttäjä pääsee hyvin helposti painamalla selaimesta edellinen-nappia toisen posteihin. Sama muissa tilanteissa joissa selainta EI SULJETA.

Tosin tämäkin on otettu huomioon juuri sillä että käyttämätön yhteys vanhenee tietyssä ajassa ja menemällä takaisin sivulle, tulee eteen FirstClass Login.